5 Sept 2014

Piala Malaysia 2014 | Penyokong Perak Menyerang Penyokong Sarawak di Ipoh

Lima penyokong Sarawak daripada 'GB13' kumpulan itu telah didakwa diserang di luar perkarangan Stadium Perak pada malam Rabu, menurut akaun kipas dan video di media sosial. 

Photo Kredit: GB13 Fan, screenshot dari Facebook 
Serangan dan nama-panggilan yang berlaku selepas perlawanan Piala Malaysia yang hilang 2-0 Sarawak, dipercayai telah dicetuskan oleh salah satu kumpulan penyokong berpengaruh Perak FA (PAFA) di tempat letak kereta stadium apabila pelawat Sarawak kira-kira untuk meninggalkan.

Menurut seorang daripada mangsa, Hifadhi Fatha Sarbini, 22, yang bekerja di Sarawak Ampang, mereka akan meninggalkan stadium secara aman apabila salah seorang penyerang yang didakwa dilihat menjerit sopan dan penyalahgunaan kaum pada mereka di tempat letak kereta. 

"Saya melihat dia dari jauh dan telah didatangi oleh salah seorang penyokong rumah menjelaskan keadaan apabila saat kemudian, rumah lain (Perak) penyokong berlari ke arah saya dan melemparkan tumbukan ke kepala saya dan (saya) yang ditendang di badan saya," katanya. "Mereka menjerit 'balik la..ini Ipoh' ('Pergi rumah, ini adalah Ipoh'), 'Sarawak reti tak utama (Sarawak tidak tahu bagaimana untuk bermain' dan 'bodoh Melayu dan Iban Sarawak' ('Melayu dan Iban di Sarawak bodoh ') pada kita apabila mereka menguasai kita, "kata Hifadhi. 

Beliau kemudiannya menggesa pihak polis dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk mengambil tindakan terhadap Perak AFA kerana gagal menyediakan keselamatan yang mencukupi kepada peminat melawat. 

"Saya telah membuat laporan polis hari ini dan saya berharap polis akan menjalankan siasatan secara menyeluruh," katanya. 

Satu lagi mangsa, Charles Steve, 25, berkata, dia diserang sebelum melarikan diri untuk perlindungan di tempat letak kereta. 

"Bagaimanapun, seorang lagi penyokong rumah tiba-tiba datang dari belakang dan menendang saya di pinggang," kata Charles yang menambah bahawa Sarawak lagi mengalami pendarahan hidung berikutan serangan itu. 

"Ia mengecewakan saya untuk mempunyai pengalaman ini di Perak kerana ini adalah perjalanan pertama saya pernah ke Ipoh," katanya. 


"Apa yang telah kita lakukan salah? Ada kami merawat penyokong di luar teruk sebelum ini? Adakah ini yang FAM mahu berlaku dalam Liga Malaysia? Sesuatu perlu dilakukan untuk memastikan orang-orang yang bertindak sebagai 'samseng kampung' ('samseng kampung') tidak menyerang orang lain juga, "katanya. 

Dua video yang dirakam oleh seorang saksi pergi virus di media sosial di mana yang pertama, satu video 15 saat menunjukkan seorang lelaki yang memakai baju T berwarna hitam dilihat menumbuk seorang daripada mangsa, manakala satu lagi video 1 minit menunjukkan regu pemilik menjerit di Sarawak "kembali ". 

Yang meremehkan kaum terhadap Sarawak juga berlaku di atas padang sebagai pemain import Sarawak Junior Eldstal dalam akaun Twitternya semalam membayangkan ucapan perkauman dilemparkan kepada seorang lagi pemain Sarawak semasa perlawanan. 

"Masih sangat meluat dan kecewa mendengar perkauman dibuat ke arah rakan sepasukan saya #SayNoToRacism saya" menulis sebarang tweet beliau. 

Eldstal bagaimanapun tidak menamakan pemain yang menyatakan perkara itu.

Artikel asal dalam bahasa English. Penulis Sudah Translate ke Melayu. 
Kredit : Sabah Column

Bagikan

Jangan lewatkan

Piala Malaysia 2014 | Penyokong Perak Menyerang Penyokong Sarawak di Ipoh
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"