18 Jul 2014

Terkini #MH17 : Ukraine Berkata Pesawat Malaysia ditembak jatuh, 295 Mati - Agensi

Boeing 777 terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, jatuh berhampiran Bandar Donetsk, kubu kuat pemberontak

Pesawat Malaysia telah ditembak Jatuh di Timur Ukraine oleh militan pada hari Khamis, membunuh semua 295 orang di atas kapal, kata seorang pegawai Kementerian dalaman Ukraine , dipetik sebagai berkata oleh Interfax-Ukraine agensi berita. 

Menurut sumber-sumber lain, Boeing 777 terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, jatuh berhampiran Bandar Donetsk, kubu kuat pemberontak pro-Rusia, Anton Gerashchenko berkata, sambil menambah bahawa ia telah dipukul oleh peluru berpandu darat ke udara . 

Tidak ada pengesahan lanjut laporan itu, walaupun pegawai-pegawai Ukraine berkata penduduk tempatan telah menemui bangkai. 

Malaysia Airlines berkata di Twitter memberi makan ia telah terputus hubungan dengan penerbangan MH-17 dari Amsterdam. "Jawatan terakhir yang diketahui adalah lebih ruang udara Ukraine," katanya. 

Gerashchenko dipetik sebagai berkata: ". Sebuah pesawat awam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur baru sahaja ditembak jatuh oleh Buk sistem anti-kapal terbang ... 280 penumpang dan 15 anak kapal terbunuh" 

Interfax-Ukraine dipetik lain rasmi Ukraine sebagai berkata pesawat hilang dari radar apabila ia terbang pada 10,000 meter (33,000 kaki), ketinggian pelayaran tipikal untuk pesawat. 

Ia telah turun di Torez, berhampiran Shakhtersk, 40 km (25 batu) dari sempadan Rusia. Kawasan ini telah menjadi tempat kejadian pertempuran antara tentera Ukraine dan pemberontak pro-Rusia. 

Ukraine telah menuduh Rusia mengambil peranan aktif dalam konflik empat bulan-tua di hari baru-baru ini dan menuduh lebih awal pada hari Khamis menembak jatuh jet pejuang Ukraine - satu tuduhan bahawa Moscow dinafikan.

SUMBER : Reuters 

Bagikan

Jangan lewatkan

Terkini #MH17 : Ukraine Berkata Pesawat Malaysia ditembak jatuh, 295 Mati - Agensi
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"