28 Jun 2014

Perkongsian Info : Kehebatan Air Kelapa

Perkongsian Info : Kehebatan Air Kelapa

Air kelapa telah digunakan untuk merawat pelbagai masalah kesihatan daripada dahulu lagi. Ia digunakan sebagai tonik perubatan untuk minuman sukan kerana kandungan yang tinggi kalium dan antioksidan.

Dengan gula lebih kurang daripada yang lain minuman sukan dan jus buah-buahan, ia adalah cara yang paling semula jadi untuk menambah bekalan elektrolit dalam badan kita dan mengelakkan dehidrasi dan keasidan. Di sini pergi beberapa manfaat kesihatan air kelapa:

1. Ia mempunyai anti-penuaan dan anti-karsinogenik hartanah penting yang membantu untuk mengurangkan penuaan kulit dan menyimpan tisu penghubung terhidrat dan kuat.

2. Pengambilan air kelapa meningkatkan kadar metabolisme yang membantu untuk membakar gula dan kehilangan lemak lebih cepat.

3. Air kelapa juga membantu dalam melarutkan batu karang kerana kehadiran kalium, yang memainkan peranan penting dalam air kencing alkalizing dan mencegah pembentukan batu karang.

4. Air kelapa membantu dalam penghadaman. Air ini mempunyai mineral seperti kalsium, mangan dan zink yang membantu dalam menambahkan semula badan.

5. Air kelapa mempunyai kurang gula dan kandungan natrium dan mempunyai kandungan kalium yang tinggi, kalsium dan klorida yang membantu untuk hidrat, menambah dan menguatkan tubuh badan.

6. Air kelapa kaya dengan kalsium dan diperlukan untuk tulang yang sihat, otot dan juga tisu.

7. Air kelapa membantu untuk mengawal kencing manis. Ia mempunyai keupayaan untuk meningkatkan peredaran darah, meluaskan saluran darah yang mendapatkan terhad disebabkan oleh pembentukan plak di dalam mereka dan membantu darah mengalir dengan lancar melalui mereka.

8. Kelapa datang sebagai bantuan yang besar dalam menurunkan tekanan darah.


Kelapa kaya sebagai nutrisi dan kaya dengan serat, vitamin dan mineral. Ia diklasifikasi sebagai makanan berfungsi "functional food" kerana ia meyediakan banyak faedah kesihatan merangkau kandungan nutrisinya. Minyak kelapa, salah satu tarikan yang khas kerana ia mempunyai nilai perubatan menjangkau mana mana minyak dieteri dan banyak digunakan dalam rawatan tradisional dikalangan penduduk Asian dan Pasifik. Kepulauan Pasifik menganggap minyak kelapa sebagi penyembuh segala penyakit. Pokok kelapa amat bernilai sebagai sumber makanan dan perubatan, ia dipanggil pokok kehidupan "The Tree of Life". Hanya terkini sahaja perubatan sains moden dapat meleraikan rasiah keajaiban kuasa penyembuh dari buah kelapa.
djkupang.com

Bagikan

Jangan lewatkan

Perkongsian Info : Kehebatan Air Kelapa
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"