6 Jun 2014

Kedai Kosong Stor Rokok Seludup


KOTA KINABALU: Taktik sekumpulan penyeludup yang menjadikan sebuah kedai kosong sebagai stor penyimpanan rokok seludup akhirnya terbongkar selepas diserbu Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Sabah, di Sinsuran di sini kelmarin.

Dalam serbuan jam 10.30 pagi di tingkat tiga bangunan kedai berhampiran pasar kraftangan berkenaan, sepasukan penguatkuasa berjaya menemui dan merampas 10,560 bungkus rokok pelbagai jenama yang dipercayai diseludup dari negara jiran.

Pengarah JKDM Sabah Datuk Dr Janathan Kandok berkata, hasil pemeriksaan mendapati kesemua rokok berkenaan disembunyikan di dalam plastik hitam yang diletakkan di atas siling premis berkenaan.

Menurut beliau, kesemua rampasan terbabit dipercayai bernilai RM232,320 termasuk cukai.

“Antara jenis rokok yang dirampas adalah jenama Malboro, Astro, Era, John, Apache, Asatu dan Premium.

“Dengan kejayaan rampasan ini, JKDM Sabah percaya telah berjaya mematahkan lagi satu cubaan penyeludupan membabitkan rokok haram.

“Bagaimanapun dalam serbuan itu, tiada sebarang tangkapan dilakukan memandangkan suspek yang terlibat berjaya melarikan diri sebaik menyedari kehadiran pasukan penguatkuasa kastam,” katanya dalam sidang media di sini kelmarin.

Kes berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 135 (1) (d) Akta Kastam 1967.

BORNEO POST

Bagikan

Jangan lewatkan

Kedai Kosong Stor Rokok Seludup
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"