30 Nov 2010

Pengakuan - Aku HIPOKRIT


Kita mungkin pernah berhadapan dengan situasi di mana terpaksa menjadi HIPOKRIT kepada ibu bapa, keluarga, rakan taulan serta orang yang kita sayangi yang mana akhirnya mengundang ketidakselesaan dalam kehidupan. Mengapa harus ini terjadi ? Aku tanya aku jawab berdasarkan pengalaman dan pemerhatian. Antaranya untuk menutup kelemahan diri, untuk menggembirakan seseorang, untuk memenuhi keinginan nafsu, supaya kelihatan baik di mata orang lain dan biasanya adalah untuk menjaga hati orang lain supaya tidak terluka. Perlukah sifat ini ada dalam diri Kita?

Aku juga tidak terlepas dari menjadi seorang hipokrit kerana terpaksa menjadi orang lain yang bukan aku pada waktu itu untuk menghiburkan orang lain. Contohnya ketika aku ke udara bersama dengan rakan pendengar di UFM kadangkala walaupun dalam keadaan sedih, aku cuba bergembira untuk menggembirakan orang lain pada ketika itu. Menjadi satu kesalahankah ini?

Bagi aku hipokrit ialah apabila seseorang yang terpaksa menjadi orang lain yang bukan dirinya atau pendek kata talam dua muka dan seorang yang berpura-pura baik padahal di belakang hanya Tuhan saja yang tahu. Bagi mereka yang mempunyai alasan berpura-pura baik untuk menjaga hati orang lain tetapi sebenarnya dalam masa yang sama tidak menyukai orang itu ada baiknya berterus terang saja. Jangan sampai keburukan terbongkar akibatnya memakan diri.

Akhir sekali sebagai manusia kita tidak akan terlepas dari melakukan kesalahan dan kesilapan tetapi apabila menyedarinya segeralah mohon kemaafan dan jangan mengulanginya kepada orang lain. Kalau sudah minta maaf dan buat perkara yang sama juga sudah sah kamu memang seorang HIPOKRIT.

P/S : Apa yang aku kongsikan hari ini adalah untuk renungan bersama. Jika selepas ini orang cakap aku hipokrit aku terima jak... Hehehe

Bagikan

Jangan lewatkan

Pengakuan - Aku HIPOKRIT
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"