25 Nov 2010

Mengapa harus Berbohong

sekadar gambar hiasan


Tidak dapat dinafikan dalam kehidupan ini kita pernah berbohong sama ada untuk kebaikan, kejahatan, kepentingan diri dan sebagainya begitu juga dengan saya memang pernah berbohong sama ada dalam keadaan sedar atau tidak. Tetapi apabila menyedari akan perbuatan yang salah seharusnya kita mencari jalan untuk membetulkan kesilapan dan memohon keampunan kepada Allah S.W.T atas perbuatan itu. Bukan mudah untuk berbuat demikian kerana menyedari selepas itu akan dipandang serong tetapi inilah kenyataan hidup yang harus ditempuh jika mahupun kehidupan yang lebih sempurna.

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga peribahasa melayu popular yang seringkali dikaitkan apabila perbuatan buruk terbongkar. Mendiamkan diri selepas itu mungkin salah satu inisiatif jangka pendek kerana sampai bila harus bersembunyi di sebalik topeng yang tidak akan kekal untuk selamanya.

Berbohong kepada ibubapa, sahabat, kekasih dan siapa sahaja boleh mengundang kepuasan dalam diri apabila mereka tidak mengetahui hal sebenar tetapi INGAT kamu tidak dapat berbohong kepada Allah S.W.T kerana dia Maha Mengetahui.

P/S Mohonlah kemaafan kepada ibubapa, rakan taulan dan kepada semua orang yang telah kamu sakiti melalui kata-kata kamu yang berdusta.

Bagikan

Jangan lewatkan

Mengapa harus Berbohong
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

"Komenlah secara Berhemah dan yang Membina"